Selasa, 27 Agustus 2013

Jauhi Harta Yang Bathil

Saya lebih senang diupah setelah bekerja, daripada diupah sebelum bekerja.

Kerana saya bekerja bukanlah karena dorongan upah, tapi kerana dorongan sifat kemanusiaan saya sebagai pekerja.

Diupah atau tidak, itu terserah anda! toh Allah Maha Kaya mampu membayar lebih besar.
Dia lebih mencukupi kehidupan saya daripada sekedar uang yang anda upahkan.
Justru itu membuat saya haus seperti meminum air lautan.

Saya hanya ingin mencoba menjadi manusia yang kuat seperti yang disabdakan oleh Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wa Sallam;

"Barangsiapa yang senang menjadi manusia yang kuat, maka hendaknya ia bertawakkal (mengggantungkan dirinya) hanya kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala".

Saya tidak bergantung pada upah ditangan anda,
saya lebih memilih bergantung kepada Tuhan saya; Allah 'Azza Wa Jalla yang mana jika Dia berkehendak, maka sungguh Dia mampu menggerakkan tangan anda agar anda memberikan hak orang-orang yang memang berhak.

Maka bertakwalah kepada Allah,
janganlah sekali-kali memakan harta yang bathil.

Tidak ada komentar: